Wykryto problemy ze znacznikami fragmentu opinii - jak naprawić ten problem?

Image Description
Bartłomiej Banaczyk 11 lutego 2020
Podziel się:

W przeciągu kilku ostatnich dni Google Search Console uruchomiło nowy raport w zakładce Ulepszenia > Fragmenty opinii. Developerzy i opiekunowie stron internetowych dostali również powiadomienia e-mail o problemach ze znacznikami fragmentu opinii. Moduł ten wyświetli nam się w GSC jeżeli mamy podpięte na stronie internetowej dane strukturalne ocen lub recenzji wpisów. Jak znaleźć przyczynę i rozwiązanie tego problemu? Prezentujemy najczęstsze alerty związane z fragmentami opinii.

Gdzie znaleźć raport fragmentów opinii?

W panelu Google Search Console po lewej stronie znajduje się sekcje Ulepszenia. Po rozwinięciu powinna znajdować się tam opcja Fragmenty opinii. Po przejściu do raportu wyświetli nam się okno z informacjami o błędach fragmentów opinii.

Problemy ze znacznikami fragmentu opinii - rozwiązanie

Nieprawidłowy typ obiektu w polu „itemReviewed”

Nastąpiła zmiana. ItemReview może być użyty tylko w obiektach: Book, Course, CreativeWorkSeason, CreativeWorkSeries, Episode, Event, Game, HowTo, LocalBusiness, MediaObject, Movie, MusicPlaylist, MusicRecording, Organization, Product, Recipe. Osadzenie ocen w innych typach obiektów będzie uznane przez Google jako nieprawidłowe.

Brak nazwy elementu, którego dotyczy opinia

Prawdopodobnie w Twoich danych strukturalnych brakuje znacznika itemReviewed.name, określającego nazwę przedmiotu, którego dotyczy opinia. Szczegółowe dane i informacje znajdziesz w dokumentacji Google dotyczącej danych uporządkowanych.

Brakujące pole „ratingValue” / Brakujące pole „itemReviewed”

Wstaw brakujące pola ratingValue i itemReviewed. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w dokumentacji Google dotyczącej danych uporządkowanych.

Błąd analizy składni: Brak znaku „,” lub „}”

Jeżeli błąd pojawia się na wielu stronach w Twojej witrynie prawdopodobnie w kod danych uporządkowanych wkradła się literówka. Przeanalizuj czy kod umieszczony w witrynie posiada odpowiednią strukturę. Przykłady poprawnej struktury kodu znajdziesz w dokumentacji schema.org oraz dokumentacji Google.

Jeśli natomiast błąd dotyczy jednej lub kilku wybranych podstron - istnieje szansa, że do pola title lub description został zaciągnięty fragment tekstu ze znakami specjalnymi, który "uszkodził" składnię kodu. Zmodyfikuj treść opisu, a problem samoczynnie się rozwiąże. 

Błąd składni danych uporządkowanych w Google Search Console

W ocenie nie uwzględniono wymaganych najlepszych lub najgorszych wartości

Uzupełnij pola worstRating, bestRating. Np "worstRating":"1","bestRating":"5",

Wartość we właściwości „reviewCount” musi być dodatnia

Nie powinieneś wyświetlać danych strukturalnych dotyczących ocen jeżeli nie ma jeszcze żadnej oceny.

Jak sprawdzić poprawność danych uporządkowanych?

Google udostępniło specjalne narzędzie do testowania danych uporządkowanych. Dzięki niemu nie musisz czekać na zaindeksowanie Twojej podstrony lub wpisu przez robota google. Dane w narzędziu do testowania uporządkowanych danych są wczytywane na żądanie. Tester rich snippets znajdziesz pod adresem: https://search.google.com/structured-data/testing-tool

Jakie zmiany Google wprowadziło w tym roku?

Wdrożenie nowego narzędzia na platformie Google Search Console to kontynuacja procesu "naprawiania" idei ocen umieszczanych w danych uporządkowanych. Google ogłosiło, że jego zasady dotyczące fragmentów rozszerzonych uległy zmianie. Wcześniej Google pozwalał firmom i właścicielom witryn na stosowanie ocen treści. Dzięki temu za pomocą osadzonego w witrynie kodu oceny wyświetlały się przy wynikach wyszukiwania. Działania te pomagały firmom wyróżnić się na tle konkurencji.

Google jednak zauważył naginanie zasad i zbanował to, co było nazywane "self-serving reviews", czyli samodzielnie przydzielanymi sobie ocenami. Google zdefiniowało to jako „recenzje firmy w jej własnej witrynie”. Oznacza to, że strony internetowe ze schematem „LocalBusiness” lub „Organizacja” nie będą już mogły wyświetlać fragmentów rozszerzonych w wynikach wyszukiwania.

Czy zmiana działania ocen wpłynie na wszystkie wyniki wyszukiwania?

Nie, istnieje wiele wyników wyszukiwania, które będą zawierały obszerne fragmenty. Nadal zobaczysz fragmenty w książkach, filmach i przepisach. Definicja „self-serving reviews” jest ograniczona do samych firm i organizacji. Wyświetlane mogą być opinie o produktach oraz innych elementach wymienionych już w naszym wpisie.

Czy należy usunąć oceny z witryny?

Nie usuwaj recenzji ze swojej strony. Opinie są świetną formą marketingu jako "dowodu społecznego", a wyświetlanie ich pokazuje odwiedzającym Twoją witrynę - jak inni oceniają Twoje usługi lub produkty.


Potrzebujesz pomocy przy optymalizacji SEO? Skontaktuj się z naszym zespołem, a wspólnie omówimy możliwości współpracy!

Podziel się:
Image Description
Napisany przez

Bartłomiej Banaczyk

Właściciel Agencji Kreatywnej Magico. W branży interaktywnej od 10 lat. Specjalista z zakresu marketingu interaktywnego oraz optymalizacji stron (SEO). W Magico zajmuje się kontaktami z klientami oraz wspieraniem ich działań marketingowych.