Co to jest SEO, SEM i jak działa pozycjonowanie?

Image Description
Bartłomiej Banaczyk
4 lutego 2017
Share:

Czy strona internetowa będzie się sama pozycjonowała? Dlaczego nie? Czym jest SEO, a czym pozycjonowanie? Kiedy należy inwestować, a kiedy lepiej poczekać na efekty? O co w ogóle w tym wszystkim chodzi?

Każdy z nas z pewnością ma w swoim otoczeniu znajomego, którego syn kolegi jest informatykiem, i mówił, że… zawsze na początku należy obalić kilka mitów. W informatyce jest to sztampowy przykład tworzenia się plotek i niesamowitych historii na wiele różnych tematów.

Zacznijmy więc od początku - o co właściwie toczy się bój?

Z pewnością nie raz zdarzyło Ci się korzystać z wyszukiwarek internetowych. Używamy ich wszyscy. To dzięki nim jesteśmy w stanie ogarnąć bezmiar internetu, a w zasadzie zawartych w nim treści. Dzięki wyszukiwarkom możemy szukać informacji dosłownie o wszystkim, od pomysłów na obiad przez szczegółowe analizy giełdowe, po najbardziej prozaiczne tematy - choćby: jak w zasadzie rozmnażają się ślimaki? (Ponieważ prawdopodobnie 90% z Was właśnie przełączy się na Google - podlinkowałem ten niezwykle intrygujący temat).

Po wprowadzeniu interesującej nas frazy w wyszukiwarce rozpoczyna się skomplikowany proces przeszukiwania całego globalnego internetu tylko po to, aby dostarczyć nam te treści, które najlepiej oddają istotę poszukiwanego przez nas tematu. Lista wyświetlanych nam stron internetowych jest dobierana przez niezwykle skomplikowane algorytmy, które starają się pracować tak, aby jako pierwsze podrzucić nam najlepsze treści. W tym zdaniu pojawia się słowo klucz - jako “pierwsze”. Nasze zachowania jako użytkownika internetu są bardzo proste. Klikamy w pierwsze z brzegu odnośniki. Im Twoja strona jest “wyżej” w wynikach wyszukiwania tym większa szansa, że ktoś na nią trafi.

Jeśli prowadzisz sklep z zapałkami każda osoba, która do niego wejdzie jest Twoim potencjalnym klientem. Jeśli jesteś właścicielem stacji radiowej i chcesz zarabiać na sprzedaży reklam - musisz mieć słuchaczy. W internecie działa to dokładnie tak samo. Firmy i korporacje prowadzą swoje strony internetowe nie dla filantropii, tylko dla zysku. 

O co chodzi w tych pozycjach?

W walce o pozycje w wyszukiwarce chodzi o to, aby Twoja strona była wyżej niż strony Twojej konkurencji. Przykładowo: jeśli Pan Zdenek poszukuje opon do samochodu, prawdopodobnie wpisze w Google: “Opony Seat Ibiza Rzeszów”. Pod tym hasłem wyszukiwarka wyświetli mu szereg stron internetowych, które jej zdaniem będą pasowały do wprowadzonego zapytania. Według badań przeprowadzonych przez Advanced Web Ranking ponad 70% użytkowników NIE PRZECHODZI dalej, niż przez pierwsze 10 wyników wyszukiwania. Poniższy wykres pokazuje jak kształtuje się klikalność w zależności od pozycji na liście wyszukiwania.

Statystyki kliknięć stron w wynikach wyszukiwania Google

Teraz już na pewno rozumiesz dlaczego wszystkim zależy aby być jak najwyżej. Okej, ale konkrety - kto o tym decyduje

Magiczny robot Google - czyli co wpływa na pozycję?

O czynnikach, które wpływają na pozycjonowanie naszej strony w wyszukiwarce z pewnością można by napisać niezłą książkę. Problematyczny jest jednak fakt, że musiałaby być wydawana w formie miesięcznika - ponieważ tak dynamiczne są zmiany wprowadzane przez dostawców wyszukiwania. Teraz z pewnością nasunęło się Wam pytanie - czyli nic nie wiadomo? Aż tak źle nie jest.

Istnieją oczywiście pewne podstawowe założenia i standardy, które pozwalają nam dostosować naszą stronę tak, aby była lepiej “odbierana” przez roboty wyszukiwarek. Co więc wpływa na naszą pozycję w rankingu?

  • Pierwszym i absolutnie podstawowym elementem, który jest szczególnie uwzględniony przez wszystkie wyszukiwarki jest content, czyli treść naszej strony. W tym miejscu należy również wspomnieć o odpowiednich meta tagach.
  • Kod strony internetowej. Czy jest zgodny ze standardami? Czy jest czytelny dla robota? Czy wybrane elementy strony są oznaczone odpowiednimi atrybutami?
  • Responsywność strony (wersja mobilna). Żyjemy w erze smarfonów i wszechobecnego internetu. Wyszukiwarki internetowe mocno zwracają uwagę, czy nasza strona nadąża za resztą świata.
  • Popularność strony internetowej - w skrócie: jak dużo odnośników do naszej strony znajduje się w internecie. Bardzo ważna jest również ich jakość.
  • … czynników, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na naszą pozycję jest oczywiście dużo więcej. W różnych raportach znajdziemy różnorakie informacje jak np. wiek domeny, słowa kluczowe w nazwie domeny, jej historia, prędkość wczytywania strony, częstotliwość jej aktualizacji itd itd.

Ważna jest jednak świadomość o istnieniu podstawowych elementów w świecie wyszukiwarek, oraz wiedza o co chodzi o walce o lepsze pozycje w tzw. SERPie (Search Engine Results Page).

Co to jest SEO, i czym się różni od pozycjonowania?

Kluczem do zrozumienia różnicy pomiędzy tymi pojęciami jest rozwinięcie tajemniczego skrótu i przełożenie go na język polski. Skrót SEO pochodzi od pierwszych liter wyrażenia search engine optimization. Search engine oznacza wyszukiwarkę, natomiast optimization to po prostu optymalizacja. Tak więc cała idea SEO odnosi się do dostosowania strony internetowej do poprawnego “wyświetlania” jej w wyszukiwarce internetowej. A w zasadzie do dostosowania jej do przeglądających ją robotów, które odpowiadają za indeksację stron. W działania SEO chodzi m.im. o odpowiednie stworzenie treści strony i jej meta tagów czy wybór używanych słów kluczowych. W ramach działań SEO wdraża się również kroki, które są niewidoczne dla użytkowników - czyli ingerencja w kod strony. Podstawową optymalizację strony internetowej z powodzeniem możemy przeprowadzić sami, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Natomiast pozycjonowanie jest to proces, który ma umożliwić stronie internetowej jak najlepszą widoczność w wyszukiwarce internetowej, a co za tym idzie osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. W bardzo dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jest to sztuczne zbudowanie popularności danej witryny w internecie. Profesjonalizm firmy pozycjonerskiej bardzo często świadczy o tym, jak ten proces jest przeprowadzany. Należy bardzo mądrze dokonać wyboru takiej firmy. Przy nieumiejętnym prowadzeniu pozycjonowania ich praca może przynieść nam więcej szkody niż korzyści

SEO vs SEM

Aby rozwikłać problem SEM ponownie zerkniemy do jego anglojęzycznego rozwinięcia. Search Engine Marketing to znaczy Marketing w wyszukiwarce. Jest to grupa działań promocyjnych, które ukierunkowane są na zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej. Jest to pojęcie szersze niż poznane już SEO lub pozycjonowanie. W ramach SEM wykonywane są takie działania jak płatne kampanie linków sponsorowanych, kampanie AdWords czy działania związane z optymalizacją strony.


Świat marketingu interaktywnego jest to bardzo rozbudowana rzeczywistość, wirtualna ale jednak rzeczywistość. Jeśli dopiero poznajemy to środowisko, bardzo ważne jest abyśmy znaleźli sobie dobrego i kompetentnego przewodnika. Przed nami jeszcze dużo nowych pojęć, definicji i problemów do rozwikłania.

O autorze

Image Description

Bartłomiej Banaczyk