Jakie jest znaczenie kolorów w logo?

Image Description
Emilia Bobowska
23 lipca 2019
Share:

Psychologia kolorów to inaczej wpływ poszczególnych kolorów na człowieka. Nauka ta bada jak kolory oddziałują na nasze decyzje i emocje. Jest to niezwykle cenne przy projektowaniu graficznym, ponieważ pozwala nam osiągnąć znacznie lepsze efekty w dotarciu do odbiorców. Odpowiednio dobrane kolory mają potężne znaczenie w kreowaniu marki, bo tak na prawdę, nawet czarno-biały projekt może prezentować swoją dynamikę, o czym dowiecie się poprzez przeczytanie poniższego artykułu.

Znaczenie koloru czarnego

Kolor czarny - jak możemy się domyśleć jest to całkowity brak światła. Ale co tak naprawdę symbolizuje czerń? Symbolizuje ona przede wszystkim negatywne skojarzenia jakimi są smutek, zło lub śmierć. Ale nie tylko. Kolorem czarnym przedstawiane są też usługi czy produkty z wyższej półki. Bardzo często kolor ten jest używany przez korporacje i duże przedsiębiorstwa charakteryzujące się prestiżem i wysokim standardem. Idealnym przykładem są np. auta. Te najdroższe i najbardziej luksusowe są w 90% w kolorze czarnym, a nie niebieskim czy czerwonym. Nawet w świecie mody, kolor ten uważany jest za stylowy i nadający wyrafinowania.

Czarne logo

Znaczenie koloru czerwonego

Kolor czerwony jest jednym z najczęściej używanych kolorów w reklamie i zwyczajnie w marketingu. Wyróżnia się on spośród innych i tym samym przyciąga uwagę odbiorcy. Najczęściej jest używany przy promocjach, czy innych akcjach typu „Zobacz!, Kup teraz!”.

Wiele osób twierdzi, że użycie koloru czerwonego w identyfikacji wizualnej wywiera w odbiorcach agresję i inne niepotrzebne oraz negatywne emocje - ile osób tyle opinii. Jednak np. logo Coca-Coli też jest czerwone, a wcale nie wywiera na odbiorcach negatywnych emocji.

logo-czerwone

Znaczenie koloru niebieskiego

Kolor niebieski w reklamie kojarzy nam się z zaufaniem, stabilizacją i bezpieczeństwem. Jest on najczęściej wykorzystywany przy kreacjach związanych z wodą, np. przy ofertach wakacyjnych. Wykorzystuje się go w firmach, które duży nacisk kładą na zaufanie klientów, dbaniem o ich bezpieczeństwo czy finanse. My wykorzystaliśmy ten kolor m.in. przy projektowaniu identyfikacji wizualnej dla Firmy Great Solar zajmującej się instalacjami fotowoltaicznymi.

Znaczenie koloru fioletowego i różowego

Kolor fioletowy istnieje aż w 41 odcieniach. W marketingu reprezentuje przede wszystkim takie wartości jak stałość, wyniosłość i autorytet, ale też kreatywność, radość i energię. Jak wszystko, nadużycie koloru fioletowego wywołuje ambiwalencję, czyli jednoczesne pozytywne i negatywne odczucie w stosunku do danej firmy. Przykładami znanych marek z kolorem fioletowym są np. Milka, Play, T-mobile czy Whiskas.

Natomiast kolor różowy to przede wszystkim kolor osób pewnych siebie, odważnych, nie bojących się nowych wyzwań. Ludzie wybierający ten kolor to na pewno osoby charakteryzujące się dużą skłonnością do okazywania uczuć. Jest to bowiem najbardziej kobiecy i delikatny kolor. W naszych realizacjach ten kolor wybraliśmy podczas rebrandingu wizerunku firmy Record Studio zajmującej się wykonywaniem filmów ślubnych. W tym przypadku kolor różowy kierowany jest przede wszystkim do kobiet, które najczęściej podejmują decyzję o wyborze fotografa i kamerzysty.

Logo różowe

Znaczenie koloru zielonego

Pewnie większości z nas kolor zielony kojarzy się z naturą. I słusznie, bo jego nazwa pochodzi od ziół. Jednak nie tylko firmy zajmujące się ekologią czy środowiskiem powinny posiadać identyfikację wizualną z przewagą koloru zielonego. Przykładem takiej firmy jest np. Starbucks czy Spotify. Obydwie te firmy kojarzą nam się ze spokojem i relaksem. W Starbucksie możemy spokojnie usiąść i napić się dobrej kawy, natomiast Spotify reprezentuje relaks przez to, że ich produktem jest muzyka.

Logo zielone

Być może zgadzacie się lub nie z powyższymi opisami, jednak wiele zależy też od naszych osobistych doświadczeń. Na naszej liście brakuje wielu innych kolorów, jednak te opisane powyżej mają na nas największy wpływ. 

O autorze

Image Description

Emilia Bobowska

Kombinuje co zrobić, aby strony klientów Agencji Magico dobrze wyglądały.