Jak przygotować się do rozmowy o logo?

Image Description
Michalina Banaczyk
30 maja 2018
Share:

Jak zebrać i przygotować swoje oczekiwania wobec projektu logo firmy lub instytucji? Jak rozmawiać z agencją reklamy albo studiem graficznym? O co na pewno Cię zapytamy i co musisz przygotować? Poniżej, w kilku punktach, zebraliśmy najważniejsze zagadnienia i tematy, które powinny pojawić się podczas tworzenia koncepcji wizerunku Twojego biznesu lub organizacji.

Niezależnie od tego, czy tworzysz logo dla branży budowlanej, medycznej, czy jesteś kosmetyczką albo prowadzisz stowarzyszenie - podstawowe pytania, na które musisz znać odpowiedź zawsze są takie same. Przed rozmową z agencją marketingową albo grafikiem komputerowym przeczytaj je i przygotuj się, Wasze spotkanie z pewnością będzie dużo bardziej produktywne, a Twoje logo ładne i przede wszystkim - przemyślane. Opisz Twoje oczekiwania własnymi słowami. Grafikowi nie zależy na branżowym żargonie - doskonale rozumiemy, że każdy jest ekspertem w swojej branży. "Idziemy we flat, ale w eleganckim tonie, font szeryfowy, ogólnie dużo światła". Nie o to chodzi.

Pamiętaj również, że to Ty musisz zadbać, aby Twoja firma lub instytucja mówiła jednym głosem. W dużych przedsiębiorstwach i organizacjach wiele osób, na różnych stanowiskach ma wpływ na ostateczną decyzję o projekcie. Koniecznie przed rozpoczęciem współpracy musicie wypracować wspólne stanowisko na temat stylu, pomysłu i oczekiwań wobec nowej identyfikacji. Agencja nie potrzebuje informacji, że cały zespół jest za prostym designem, ale prezes ma wizję kolorowego logo. Takie decyzje musicie podjąć wewnętrznie, a do grafika wysłać uporządkowany i konkretny komunikat. 

Jeśli wiesz już jak zorganizować swój team, zajmijmy się pytaniami na które musicie odpowiedzieć:

1. Czy firma dotychczas posiadała logo i identyfikację, czy kreujemy nowy styl?

Oczywiście w kontekście projektowania logo nowej firmy zawsze będzie to odpowiedź na drugie pytanie. Jednak bardzo ważne jest, aby grafik wiedział czy zajmuje się rebrandingiem, czyli odświeżeniem istniejącego już wizerunku czy kreuje całkiem nowy styl dla powstającej marki. Pytanie to ma przede wszystkim znaczenie w przypadku istniejących już firm lub instytucji. W tej opcji pojawią się z pewnością dodatkowe pytania, jak np - na ile zmieniamy wizerunek, które elementy można zmienić a co bezwzględnie musi zostać. Jednak wpis "Jak zrobić dobry rebranding?" to temat na całkiem osobny artykuł.

2. Po co Ci logo?

Odpowiedź na to pytanie jest pozornie bardzo prosta - no jak to po co? Żeby ludzie nas kojarzyli. Każdemu z nas zależy na tym, aby kontakt z naszą marką nie był jednorazowy. Kluczem do dobrej sprzedaży jest nawiązanie relacji z klientem, ale jednak aby to zrobić musi on o nas wiedzieć i przede wszystkim o nas pamiętać. Jednak taka odpowiedź na to pytanie to zbyt mało. Przez wszystkie lata mojej pracy nie spotkałam osoby, która chciałaby brzydki projekt albo brzydkie logo. Wszyscy chcą ładne. Tworząc identyfikację dla swojej firmy musisz wiedzieć w jakim celu ją robisz, czemu ma Ci służyć, gdzie będziesz ją wykorzystywać? Inaczej projektuje się logo wiedząc, że przez 90% jego "życia" będzie haftowane na ręcznikach, inaczej jeśli wiesz, że będzie to nowa marka urządzeń spawalniczych. 

3. Kto jest Twoim klientem?

Świat jest jaki jest - nie jest idealny, i nie należy oszukiwać się, że jest lub będzie inaczej. Struktury i grupy społeczne istnieją od setek lat, aż do dziś. Podczas spotkania z agencją przygotuj się na opowieść o Twoim kliencie. Czy jest to Pan Jan, który wraca do domu po 8 godzinach pracy fizycznej, czy Pani Kasia, właścicielka firmy ubezpieczeniowej. Cena i półka oferowanych przez Ciebie produktów lub usług w bardzo dużym stopniu determinuje "klasę" Twojego klienta. 

4. Jaki styl widzisz dla swojej identyfikacji?

Styl i wygląd logo bardzo często dużo mówi o firmie. Odpowiedź na to pytanie bardzo mocno wiąże się z poprzednim - kim jest Twój klient? Logo zaprojektowane na bazie eleganckiej, zawijanej czcionki z wykorzystaniem koloru bordowego, złotego będzie od razu budowało skojarzenia z produktem ekskluzywnym, eleganckim, a co za tym idzie produktem drogim. Krótko mówiąc, co chcesz, aby ludzie myśleli widząc Twoją identyfikację. Wykorzystanie odpowiednich kształtów, formy, typografi czy psychologii koloru pozwala niejako sterować skojarzeniami innych ludzi. Zastanów się, jakie logo NIE pasowałoby do zakładu pogrzebowego? 

5. Jakie masz plany na przyszłość?

- W tym momencie produkuję śrubki, ale za dwa lata myślę o wejściu w branżę łodzi podwodnych.

To oczywiście bardzo podkoloryzowany i żartobliwy przykład, ale fajnie ilustruje możliwy rozwój firmy. Istnieją pewne złote zasady, kiedy należy stworzyć nową markę - jednak jeśli planujesz wprowadzać nowe produkty lub rozwijać profil firmy, powiedz o tym podczas pracy nad identyfikacją. Pozwoli to nie popełnić błędu, w którym nowa identyfikacja za rok czy dwa nie będzie pasowała do profilu Twojego biznesu.

6. Z kim konkurujesz?

Profesjonalny grafik lub agencja zwykle wykona ten krok również samodzielnie. Projektowana dla Ciebie identyfikacja musi pasować do Twojej firmy i branży, jednak nie może zostać zaprojektowana podobnie jak Twojej konkurencji. Oprócz możliwych konsekwencji prawnych istnieje druga strona medalu - przecież w przyszłości nie chcemy być pomyleni z naszymi konkurentami.

7. Przykłady, które Ci się podobają.

Wątek, którego bardzo często się obawiamy. "- Nie chce Państwu nic sugerować", "- Państwo najlepiej się na tym znają", "- Chciałbym, żebyście to Wy doradzili albo coś zaproponowali". Agencja lub grafik podczas współpracy (mam nadzieję!) będzie miał pomysł na Twój wizerunek. Jednak pokazanie kilku przykładów tego co Ci się podoba ułatwi dostosowanie projektu do Twojego gustu i oczekiwań. I oczywiście nie chodzi o to, aby kopiować czyjeś rozwiązania - żaden profesjonalista tego nie zrobi, ale taka lista przykładów bardzo fajnie kierunkuje sposób myślenia. W kontekście gustu i odczuć subiektywnych musisz też przygotować się na "chwile grozy". Czasem zdarzają się sytuacje, w których ważne są aktualne trendy i moda w projektowaniu. Nie możesz złościć się na grafika, który powie Ci, że proponowany przez Ciebie kierunek jego zdaniem nie będzie dobry. To jego pracą i obowiązkiem jest znać się na tym, być na bieżąco w świecie designu i marketingu.

8. Przykłady logo, które Ci się NIE podoba.

Nagłówek brzmi dość prozaicznie, jednak często jest równie (lub nawet bardziej) cenny niż lista inspiracji. Dojście do celu poprzez eliminację to również dobra i skuteczna praktyka.

O autorze

Image Description

Michalina Banaczyk

Gdy klienci stają za plecami Michaliny mają jeszcze szerzej otwartą buzie, niż gdy stoją za naszymi programistami. Mistrz photoshopa i postprodukcji. Doskonale zna się na brandingu i wie, jak powinno wyglądać dobre logo. Lubi koty i projektowanie identyfikacji dla naszych klientów.