+48 726 322 202 kontakt@magico.pl

Baza wiedzy

Blog Agencji Magico

What is SEO, SEM and how does positioning work?

SEM activities

Will the website be positioned itself? Why not? What is SEO and what is positioning? When should you invest, and when is better to wait for the results? What is it all about?

Each of us has a friend, whose friend's son is an IT specialist, and he said that ... there are always several myths to disprove first. In informatics, this is an example of creating rumors and amazing stories in many different areas.

So let's start again - what is the battle going on?

You have certainly used search engines many times. We all use them. It's thanks to them we take the Internet. With search engines we can search for information literally about everything, from ideas for dinner, detailed stock market analysis, to the most fun topics - even: how do snails actually breed? (Because probably 90% of you will just switch to Google - I added this very intriguing question).

After entering the phrase in the search engine, the entire global Internet search process begins. To provide us with the content that best suits your question. The list of websites displayed to us is selected by extremely complicated algorithms that are the first to give us the best content. In this sentence, the key word appears - as "first". Our behavior as an internet user is very simple. We click on the first of the links. The more your site is "higher" in the search results, more people in it will be clickable.

If you are the owner of a match shop, every person who enters it is your potential customer. If you own a radio station and want to make money from selling ads - you must have an audience. It works exactly the same on the internet. Companies and corporations only run their websites for profit.

O co chodzi w tych pozycjach?

W walce o pozycje w wyszukiwarce chodzi o to, aby Twoja strona była wyżej niż strony Twojej konkurencji. Przykładowo: jeśli Pan Zdenek poszukuje opon do samochodu, prawdopodobnie wpisze w Google: “Opony Seat Ibiza Rzeszów”. Pod tym hasłem wyszukiwarka wyświetli mu szereg stron internetowych, które jej zdaniem będą pasowały do wprowadzonego zapytania. Według badań przeprowadzonych przez Advanced Web Ranking ponad 70% użytkowników NIE PRZECHODZI dalej, niż przez pierwsze 10 wyników wyszukiwania. Poniższy wykres pokazuje jak kształtuje się klikalność w zależności od pozycji na liście wyszukiwania.

Statystyki kliknięć stron w wynikach wyszukiwania Google

Teraz już na pewno rozumiesz dlaczego wszystkim zależy aby być jak najwyżej. Okej, ale konkrety - kto o tym decyduje

Magiczny robot Google - czyli co wpływa na pozycję?

O czynnikach, które wpływają na pozycjonowanie naszej strony w wyszukiwarce z pewnością można by napisać niezłą książkę. Problematyczny jest jednak fakt, że musiałaby być wydawana w formie miesięcznika - ponieważ tak dynamiczne są zmiany wprowadzane przez dostawców wyszukiwania. Teraz z pewnością nasunęło się Wam pytanie - czyli nic nie wiadomo? Aż tak źle nie jest.

Istnieją oczywiście pewne podstawowe założenia i standardy, które pozwalają nam dostosować naszą stronę tak, aby była lepiej “odbierana” przez roboty wyszukiwarek. Co więc wpływa na naszą pozycję w rankingu?

  • Pierwszym i absolutnie podstawowym elementem, który jest szczególnie uwzględniony przez wszystkie wyszukiwarki jest content, czyli treść naszej strony. W tym miejscu należy również wspomnieć o odpowiednich meta tagach.
  • Kod strony internetowej. Czy jest zgodny ze standardami? Czy jest czytelny dla robota? Czy wybrane elementy strony są oznaczone odpowiednimi atrybutami?
  • Responsywność strony (wersja mobilna). Żyjemy w erze smarfonów i wszechobecnego internetu. Wyszukiwarki internetowe mocno zwracają uwagę, czy nasza strona nadąża za resztą świata.
  • Popularność strony internetowej - w skrócie: jak dużo odnośników do naszej strony znajduje się w internecie. Bardzo ważna jest również ich jakość.
  • … czynników, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na naszą pozycję jest oczywiście dużo więcej. W różnych raportach znajdziemy różnorakie informacje jak np. wiek domeny, słowa kluczowe w nazwie domeny, jej historia, prędkość wczytywania strony, częstotliwość jej aktualizacji itd itd.

Ważna jest jednak świadomość o istnieniu podstawowych elementów w świecie wyszukiwarek, oraz wiedza o co chodzi o walce o lepsze pozycje w tzw. SERPie (Search Engine Results Page).

Co to jest SEO, i czym się różni od pozycjonowania?

Kluczem do zrozumienia różnicy pomiędzy tymi pojęciami jest rozwinięcie tajemniczego skrótu i przełożenie go na język polski. Skrót SEO pochodzi od pierwszych liter wyrażenia search engine optimization. Search engine oznacza wyszukiwarkę, natomiast optimization to po prostu optymalizacja. Tak więc cała idea SEO odnosi się do dostosowania strony internetowej do poprawnego “wyświetlania” jej w wyszukiwarce internetowej. A w zasadzie do dostosowania jej do przeglądających ją robotów, które odpowiadają za indeksację stron. W działania SEO chodzi m.im. o odpowiednie stworzenie treści strony i jej meta tagów czy wybór używanych słów kluczowych. W ramach działań SEO wdraża się również kroki, które są niewidoczne dla użytkowników - czyli ingerencja w kod strony. Podstawową optymalizację strony internetowej z powodzeniem możemy przeprowadzić sami, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Natomiast pozycjonowanie jest to proces, który ma umożliwić stronie internetowej jak najlepszą widoczność w wyszukiwarce internetowej, a co za tym idzie osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. W bardzo dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jest to sztuczne zbudowanie popularności danej witryny w internecie. Profesjonalizm firmy pozycjonerskiej bardzo często świadczy o tym, jak ten proces jest przeprowadzany. Należy bardzo mądrze dokonać wyboru takiej firmy. Przy nieumiejętnym prowadzeniu pozycjonowania ich praca może przynieść nam więcej szkody niż korzyści

SEO vs SEM

Aby rozwikłać problem SEM ponownie zerkniemy do jego anglojęzycznego rozwinięcia. Search Engine Marketing to znaczy Marketing w wyszukiwarce. Jest to grupa działań promocyjnych, które ukierunkowane są na zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej. Jest to pojęcie szersze niż poznane już SEO lub pozycjonowanie. W ramach SEM wykonywane są takie działania jak płatne kampanie linków sponsorowanych, kampanie AdWords czy działania związane z optymalizacją strony.


Świat marketingu interaktywnego jest to bardzo rozbudowana rzeczywistość, wirtualna ale jednak rzeczywistość. Jeśli dopiero poznajemy to środowisko, bardzo ważne jest abyśmy znaleźli sobie dobrego i kompetentnego przewodnika. Przed nami jeszcze dużo nowych pojęć, definicji i problemów do rozwikłania.

Bartłomiej Banaczyk
Bartłomiej Banaczyk specjalista od reklamy i marketingu interaktywnego

Kiedy opowiadam o tym co robię, zwykle sprowadzam to do krótkiego zdania: w mojej codziennej pracy staram się doradzać firmom i markom co robić, aby dobrze wyglądać. Mam bzika na punkcie relacji, ich budowania i utrzymywania. Od zawsze siedzę w internecie. Razem z naszymi klientami walczę, aby doświadczenia użytkownika na ich stronach, były jak najlepsze.

Bartłomiej Banaczyk
Bartłomiej Banaczyk specjalista od reklamy i marketingu interaktywnego

Kiedy opowiadam o tym co robię, zwykle sprowadzam to do krótkiego zdania: w mojej codziennej pracy staram się doradzać firmom i markom co robić, aby dobrze wyglądać. Mam bzika na punkcie relacji, ich budowania i utrzymywania. Od zawsze siedzę w internecie. Razem z naszymi klientami walczę, aby doświadczenia użytkownika na ich stronach, były jak najlepsze.

Skontaktuj się z nami!
Close

Chcesz z nami porozmawiać?

Potrzebujesz pomocy?

Zostaw nam swój numer.

Oddzwonimy w kilka minut!

Tel loader
Wpisz poprawny numer