Jak przygotować się do rozmowy o stronie internetowej?

Image Description
Bartłomiej Banaczyk
13 czerwca 2022
Share:

Niezależnie czy tworzymy stronę internetową małej firmy czy duży serwis korporacyjny musimy bardzo dobrze poznać naszego klienta i jego biznes. Musimy też dowiedzieć się jakie ma oczekiwania, potrzeby i pomysł na swój serwis internetowy. Poznanie się i zbudowanie koncepcji strony to tzw proces kreatywny, który nie może odbyć się bez spotkania. W realu, lub chociaż telekonferencji online.

W naszej pracy przeszliśmy te kroki już setki razy. Oczywiście każdy projekt jest inny i podchodzimy do niego indywidualnie, jednak ogólne idee i pytania zwykle się powtarzają. Niezależnie czy przygotowujesz się do spotkania w sprawie Twojej strony internetowej w naszej czy w inne firmie - przeczytaj i zastanów się nad odpowiedziami na poniższe pytania. Jeśli uda Ci się przygotować do rozmowy, z pewnością będzie ona owocniejsza i przebiegnie dużo sprawniej. A przy okazji nie zaskoczymy Cię poruszonymi przez nas tematami ;)

1. Identyfikacja wizualna

Przy pracy nad wizerunkiem firmy powinno kierować się zasadą one voice. Oznacza to, że wszystkie materiały reklamowe i wszystkie komunikaty wypuszczane przez firmę powinny być spójne ze sobą. Powinny mówić jednym głosem zarówno pod względem przekazu jak i samym stylem graficznym. Jest to bardzo ważny element całego projektu i bardzo istotny fakt dla projektanta strony. 

Tak więc czy firma do tej pory posiadała własną stronę internetową?

Czy nowa strona internetowa powinna nawiązywać do starej? Jakie funkcjonalności powinny być przeniesione, a z jakich rezygnujemy? Co sprawdzało się na Twojej obecnej stronie, a co przeszkadzało lub było kulą u nogi?

Czy posiada logo, ewentualnie czy istnieją inne materiały reklamowe, do których należałoby nawiązać projektując stronę?

Jeśli Twoja firma lub organizacja posiada identyfikację, logo czy spójne materiały reklamowe - zabierz kilka przykładów na spotkanie lub wyślij je na naszego maila.

Czy właśnie zaczynamy kreować nowy styl?

Jeśli chcesz możesz powierzyć nam opracowanie wizerunku Twojej firmy. Zobacz jak wygląda praca nad wizerunkiem i oglądnij nasze projekty - zaglądnij do naszej oferty projektowania identyfikacji. Możesz też przeczytać nasz wpis o tym jak przygotować się do rozmowy o logo?

2. Strona internetowa

Jakie funkcje ma spełniać tworzona strona internetowa?

Ma być wizytówką z danymi kontaktowymi, prezentacją oferty, portfolio firmy? Czy strona ma w jakiś sposób angażować odbiorcę? Generalnie - po co robimy stronę?

Oczekiwania wobec strony i naszej Agencji.

Opis oczekiwań - bez konieczności branżowego żargonu :) Jak ma wyglądać strona? W jakim ma być stylu? Jakie kolory powinny w niej dominować? Design nowoczesny czy tradycyjny? Jakie emocje i wrażenia mają towarzyszyć użytkownikowi? Jakiej współpracy oczekujesz z naszej strony? W czym możemy Ci pomóc?

Jakiego typu treści chcesz prezentować?

Większość stron internetowych składa się z dwóch, podstawowych typów treści. My nazywamy je statycznymi i dynamicznymi. Statyczne to podstrony, czyli takie treści które osadzamy na stronie raz i tylko co pewien czas je edytujemy. Są to zwykle podstrony o firmie, jej misji czy podstrony ofertowe. Dynamiczne to natomiast te dodawane cyklicznie. Np aktualności, blog, bazy wiedzy itp. Do zarządzania jednymi i drugimi służą w systemie cms odpowiedniego moduły. Niektóre strony internetowe posiadają jednak jeszcze inne elementy jak katalogi produktów, kreatory czy kalkulatory online. 

Możesz przeglądnąć zakładkę "Poznaj Magico CMS" aby zobaczyć listę modułów i funkcji, które posiada nasze oprogramowanie do zarządzania stroną. Jeśli nie znajdziesz rozwiązań, które chcesz wdrożyć na Twojej stronie - opowiedz nam o tym. Możemy stworzyć je specjalnie dla Ciebie!

W jakim stopniu zależy Ci na pozycji w Google?

Pytanie może wydawać się tendencyjne, przecież każdemu z nas zależy na wysokiej pozycji w google. Oczywiście nie chodzi tutaj o liczbę w skali, ale o opis Twoich oczekiwań odnośnie widoczności witryny w wyszukiwarce. Czy ruch z wyszukiwarek jest istotny w Twojej branży? Czy w zależy nam na jej wysokiej pozycji? Pod jakimi frazami? Jakie efekty chcemy osiągnąć? Czy ruch z Google będzie kluczowy dla marketingu strony i firmy czy będzie jej uzupełnieniem? Ile czasu Ty lub Twój zespół jesteście w stanie poświęcić na aktualizacje i prowadzenie witryny? Ta wiedza pomoże nam dobrać optymalne dla Państwa rozwiązania.

Kto tworzy i osadza treści w witrynie?

Realizując Twój projekt dostarczymy Ci jak najlepsze projekty graficzne, system do zarządzania stroną, poprawnie zoptymalizowany kod i wiedzę, która potrzebna jest do stworzenia skutecznej strony internetowej. Opowiemy Ci o sztuczkach jedi, które możesz stosować w walce o pozycje w Google. Content, czyli treści i zdjęcia są jednak po Twojej stronie. Spokojnie - jeśli jednak ich nie masz możemy pomóc i zająć się tym tematem. 

Działając przez lata w branży posiadamy kontakty i zaufanych partnerów. Zarówno od copywritingu, fotografii reklamowej czy filmu. 

Przykłady stron internetowych, które Ci się podobają.

Jest to bardzo ważny element z punktu widzenia projektanta. Mogą być to strony dowolne tematycznie. Ich zawartość nie jest istotna. Zwróć uwagę na kolory, układ, styl tekstów - czyli ich wygląd. Czasem nie musi być to nawet cała strona internetowa - a jakiś jej fragment. Np. sposób przedstawienia danych kontaktowych, slidera, galerii zdjęć itp. Oczywiście nie będziemy kopiować witryn innych firm. Przykłady posłużą jako nakreślenie kierunku i inspirację.

Przykłady stron lub elementów, które się nie podobają.

To równie, a może nawet bardziej cenne niż pozytywne przykłady. Pozwalają nam lepiej poznać Twój gust oraz kierunek projektu strony

Co dzieje się później?

Po spotkaniu wracamy do swoich biur i zabieramy się do dalszej pracy. Na podstawie informacji, które nam dostarczysz i notatkach z naszego spotkania przygotujemy brief projektu, wstępną makietę (wireframe) strony internetowej i wycenę realizacji Twojego projektu. Gdy tylko załatwimy formalności Twój projekt trafi do naszej kolejki, a następnie na pulpit zespołu projektowego i wdrożeniowego. 

Potrzebujesz stronę internetową?

Chętnie porozmawiamy o Twoim pomyśle

+48 609 589 930

O autorze

Image Description

Bartłomiej Banaczyk

Właściciel Agencji Kreatywnej Magico. W branży interaktywnej od 10 lat. Specjalista z zakresu marketingu interaktywnego oraz optymalizacji stron (SEO). W Magico zajmuje się kontaktami z klientami oraz wspieraniem ich działań marketingowych.